"הֲיֵשׁ לַפוּ-טוֹ-רִיזְם מַגָּע אֶל שְׂעוֹרָה?…"

מַעֲשֶׂה אֲשֶׁר הָיָה / רחל

יָדַעְנוּ סִימְבּוֹלִיזְם –

עַיֵּן בְּמֶטֶרְלִינְק;

יָדַעְנוּ רוֹמַנְטִיזְם –

עַיֵּן בִּשְׁמֶטֶרְלִינְק;

יוֹדְעֵים סוֹצְיָאלִיזְם

בְּבֶן-יַעֲקֹב עַיֵּן,

וְרַק עַל פוּ-טוֹ-רִיזְם

תּוֹהִים… הֲיִתָּכֵן?

וְיוֹם אֶחָד, בַּחֹרֶף,

בְּמוֹצָאֵי שַׁבָּת

אָמְרָה רָחֵל קְשַׁת עֹרֶף

לְתַקֵּן הַמְּעֻוָּת…

גּוֹרְדוֹן, אַחַר רְגָעַיִם

אַדִילִינֶשׁ, חָרַץ;

לָטַשׁ, לָטַשׁ עֵינַיִם

וַיֵּרָדֵם בָּרָץ;

וְתַן הִפְסִיק דְּבָרֶיהָ

בִּשְׁאֵלָה קְצָרָה:

"הֲיֵשׁ לַפוּ-טוֹ-רִיזְם

מַגָּע אֶל שְׂעוֹרָה?…"

רָחֵל שָׁתְקָה נִכְלֶמֶת,

וַתֵּאָנֵחַ מַר.

וְהִנֵּה עַל מְאַלֶּמֶת

שִׂיחָה נָסַבָּה כְּבָר…


האמנים הפוטוריסטים רצו להלל את המיכון הטכנולוגי והתיעוש על פני הרומנטיקה והחזרה אל העבר. הם  רצו להדגיש ביצירותיהם את התנועה ואת הדינמיות של החיים המודרניים.

ב-1908, באיטליה המאוחדת, יושב פיליפו תומאזו מארינטי, ושומע בהתלהבות את  רעשן של רכבות חשמליות דו-קומתיות ושאגות רכבים מורעבים. הוא כותב מניפסט ראשון לתנועה אמנותית אשר שמה את העתיד כאידיאל.

איטליה נרגשת לקראת המהפכה המודרנית הבאה לקראתה. טבען של גלויות דואר משתנה, מארמונות ימי הביניים, ואמנות הרנסאנס, מתחילות להופיע גלויות עם הרכבת הקלה המונעת בחשמל.

בעשור שאחרי, הופיעה מסביבות אותם חוגים ההגות הפוליטית הפשיסטית. זו העריצה את הכוח והשררה הלאומית, וביקרה את הביקורת המעמדית והמגדרית שהתפתחה בשנים אלו. ראו ההסתדרות וחוות העלמות.

התקווה למהפכה מן המכונה [Cambio Ex Machina], מעוררת השראה גם היום. לאחרונה יצא סרט המתאר את הקמתה של הרשת החברתית חוצת הגבולות פייסבוק. המהפכה של המידע, כמו גם המהפכות החקלאיות והטכנולוגיות לפניה, שינוי את אורחות החיים, השפה, התרבות על מכלולן. וממשיכות לשנות.

מקום האדם

התנועה החלוצית של תחילת המאה ה-20 בארץ ישראל, התפתחה כאן, בחצר כנרת.

הם הגיעו באותה עת, מעטים, חולמים, אך פוליטיים. הם לא היו משיחיים, לא רצו להחזיר עטרה ליושנה. הם גם לא העריצו את המכונה, או האל. אף לא את העט, הממון או המוניטין. הם העריצו את השינוי שבאדם, שבחברה. כל אחד מהם תפש באופן שונה את המציאות, הכיר בחשיבות של דברים על פני אחרים. הם היו מתווכחים, אבל גם שותפים בבחירה להקדיש אחד לשני זמן ואהבה, להקדיש לעבודה ולשיחה את הזמן והמקום. בשביל השינוי הזה, הם עזבו משפחה, בית, ארץ, תרבות, דת. החלוציות היא בראש ובראשונה שינוי.

הקמה של תנועת שינוי בחברה הישראלית של תחילת המאה ה-21, יכולה לשאוב מן הפוטוריסטים מעריצי חיית הברזל, או מן החלוצים הנאנקים תחת ביצת בבל. המודרניזם, הביא לנו דרכים להתמודד עם הביצה, עם המלריה, עם המרחקים הגדולים ודרכי העפר. העת המודרנית הביאה לנו חינוך, ביטחון, רפואה, ורווחה כשירותים ציבוריים. לא שר ההיסטוריה קבע שכך יהיה, היו שדרשו את השירותים הלוו כזכויות, והתארגנו כדי לבססם: ההגנה, קופת החולים, בנק הפועלים, ספרית הפועלים, והמשביר לחקלאי היו התארגנויות שבבסיסן דאגה ציבורית, וידיעה שרק התארגנות פוליטית יכולה לבסס כאלו.

בכל מקרה, השינוי קורא לנו לקחת את החברה הישראלית שלנו ברצינות, לחדש אותה כדי לאלום את אלומות העתיד בהצלחה. בלי אפולוגטיקה, בלי מהפכנות לשם מהפכנות, עם חדוות יצירה, עם יחד, עם ארגון ומסד, עם שיתוף ושיתוף פעולה.

שבת שלום!

פיליפו תומאזו מארינטיפיליפו תומאזו מארינטי
מודעות פרסומת

One Comment to “"הֲיֵשׁ לַפוּ-טוֹ-רִיזְם מַגָּע אֶל שְׂעוֹרָה?…"”

  1. לאבשלום בן צבי יש דף מדרש שהוא בנה לשיר הזה
    אני רוצה לראות אותו מתפרסם כאן
    אפשר?

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: